w kontekście wyrazów (0 oznacza kontest fiszki).

I


[HISTORIA - SZTUKA - CZŁOWIEK]


[Luźna kartka z notatkami]

1. U nas, którzy już Jaw ciągiem realności mamy, a przecież zdarza się różnica pojmowania i rozumienia w nocy i w dzień (im więcej do dzieciństwa). Jakoż cóż być musiało u ludów owych: noc i dzień były mniej dwoistością - gwiazd tych samych nazwiska: Porannej i Wieczornej - obrót i kulistość Ziemi nie znana.

2. Budowa ich świątyń - misteria etc.

3. Na nowym mieszkaniu, podanie, sen sprawdza się, albowiem my myślimy harmonicznie, to pewna. Zatrzymać harmonię - wytężenia woli trzeba: jakoby poza nami bywała.

Sprost[ow], co skrzywi - u Salomona.

Aniwersarz. Dodać sen - noc etc.

4. Przeszłość w historii. Np. szczegóły w biografiach dopiero po zenicie i ogóle profilu obchodzą...

5. Żart w jaki sposób drażni. (mąż - żona).Assurance - grâce

6. Poezja w życiu ludów czemu waży coś rzeczywiście, a w życiu jednostki czemu jeszcze nic... Bo tam od epopei do prawa *internacjonalnego itd., a tu poezja prawa miejsce tylko jako *sumienia.sur-plus

Wszakże tam prawo, a tu romans ma to za cel.

Co do sympatii Pol[aków] i Fr[ancuzów], to *ciężar racjonal[izmu]*.... z siłą idealną?

7.u ludów barbarzyńskich zgadywanie przyszłości *nieuchronnej w literze. U Chrześcijan - *przygotowanie się w duchu. Środek tych dwóch: Grecja stoicyzmu - stoic[yzm] gr[ecki], char[akter] rz[ymski], Pythos:

8. U poetów - przez wszystkie wynalazki zapowiedziana.

9.Średnio-geometryczna proporcja - tylko w zupełnie nieznanych jest obowiązującą. (Moralnie.)

10. Grecka rzeźba. Egipska idea.

Portretów takiej Phrynei np. - Praksytelesa Fornariny - to tak szukać by trzeba, jak idei w egipskich monumentach.

Portret był za-sensualny dla miłości Greka (Fornarina toż samo u Rafaela).

Czy idea za-oderwana - matematyczna u Egipcjan - czy nie odejmowała się już w chaldejską astrologię?