I
[HISTORIA - SZTUKA - CZŁOWIEK]
[Luźna kartka z notatkami]
1. U nas, którzy już Jaw ciągiem realności mamy, a przecież zdarza się różnica pojmowania i rozumienia w nocy i w dzień (im więcej do dzieciństwa). Jakoż cóż być musiało u ludów owych: noc i dzień były mniej dwoistością - gwiazd tych samych nazwiska: Porannej i Wieczornej - obrót i kulistość Ziemi nie znana.
2. Budowa ich świątyń - misteria etc.
3. Na nowym mieszkaniu, podanie, iż sen sprawdza się, albowiem iż my myślimy harmonicznie, to pewna. Zatrzymać harmonię - wytężenia woli trzeba: jakoby poza nami bywała.
Sprost[ow]ać, co skrzywi - u Salomona.
Aniwersarz. Dodać sen - noc etc.
4. Przeszłość w historii. Np. szczegóły w biografiach dopiero po zenicie i ogóle profilu obchodzą...
5. Żart w jaki sposób drażni. (mąż - żona).Assurance - grâce
6. Poezja w życiu ludów czemu waży coś rzeczywiście, a w życiu jednostki czemu jeszcze nic... Bo tam od epopei do prawa *internacjonalnego itd., a tu poezja prawa miejsce tylko jako *sumienia.sur-plus
Wszakże tam prawo, a tu romans ma to za cel.
Co do sympatii Pol[aków] i Fr[ancuzów], to *ciężar racjonal[izmu]*.... z siłą idealną?
7.u ludów barbarzyńskich zgadywanie przyszłości *nieuchronnej w literze. U Chrześcijan - *przygotowanie się w duchu. Środek tych dwóch: Grecja stoicyzmu - stoic[yzm] gr[ecki], char[akter] rz[ymski], Pythos:
8. U poetów - przez wszystkie wynalazki zapowiedziana.
9.Średnio-geometryczna proporcja - tylko w zupełnie nieznanych jest obowiązującą. (Moralnie.)
10. Grecka rzeźba. Egipska idea.
Portretów takiej Phrynei np. - Praksytelesa Fornariny - to tak szukać by trzeba, jak idei w egipskich monumentach.
Portret był za-sensualny dla miłości Greka (Fornarina toż samo u Rafaela).
Czy idea za-oderwana - matematyczna u Egipcjan - czy nie odejmowała się już w chaldejską astrologię?