1. Historia: legenda - epopeja - historia - anegdota* - rewolucja.
2. Przeszłość nie jest tylko mnemonicznie, nie jest tylko odpominaniem zapomnianego.*....
3. *.... Diis Manibus dlatego został, że *ciąg cało-ludzkościowy zaczął się †. * Anegdota zwłaszcza zasłużonego człowieka, który nigdy profilu swego nie widział - nareszcie medal etc
4. Starożytny świat taką całością był, że wziąwszy jeden onego dogmat (np. Diis Manibus), można cały tok dziejów przebiec i obejrzeć - ale, że on takim zupełnie był, to ani do takowej historyczności nie upoważnia, ani się takową świat ten starożytny tłumaczy i przedstawia. Trzeba naprzód mieć pojęcie-przeszłości.
5. Myślę, że o Jerozalemie, Rzymie, Atenach i nawet Babilonie ukształcony i żywy umysł nie może mieć bez-osobistego pojęcia.
6. Co my znamy Epoką kwitnięcia ludu jakiego? - np. czasy Peryklesa lub Cycerona - to jest, kiedy proporcje składowe ciała społecznego są w dodatniej względem siebie harmonii, kiedy lud najzdolniejszy, plebs (a który zowiemy ludem PROSTYM), odpowiada masą legend tradycyjnych masie światła na górze spółcześnie wyrobionego, i kiedy przeto bierne, będąc spółdziałaniem naturalnym czynnego, żadnej bierności nie ma... jest funkcjonującym organizmem.
7. Legenda X Epopeja = Historii.
* ... *.... *…. *….
8. Ateny tak samo mają starożytne wyrocznie, jak Rzym Księgi Sybilijskie, i w Prytane chowają wieszczów.
9. Ateńczyk nie rozpoczyna przemowy bez westchnienia do dobrej Fortuny: „Bogini tak zaleca" (vel: „to jest z ducha rzeczone").
Inwokacje na początku rzeczy. Epos.
10. „Aby górę wziął Rzym, należy zniżyć wody Jeziora Albańskiego, nie rozpierzchając ich wszelako w morze" - Kapłan etruski.
W dziewiątym roku blokady Wej przez Camilla F[uriusa] kopią kanały i rozprowadzają wodę po Kampanii.
Weje - isola Farnese Lukumona etruskiego, najbliższa Rzymu w południe.
11. To trybunowie, tak jak na Monte Sacro, radzą stanowczo Rzym opuścić i do Wej ustąpić: „Signifer! statuę signum, hic, optime manebimus."
12. Kobieta. Syryjska Astarte - idololatria kobiety.
13. Tejże niższość według Mojżesza, albowiem stała się przyczyną grzechu, i przeciw onejże syryjskiej idololatrii. Podobno, że Amor i Psyche = zgaszonemu światłu w misteriach bezindywidualnej miłości.
Podobno do dziś u Druzów - i na Kaukazie.
14. Orfickiego sensu rzeczy.
Sanskryt - zend - gocki - celtycki - litewski - słowiańskie.
[Na rozgałęzieniu:] Latyński - grecki - dor[ycki].
Starobabiloński - hebrajski - arabski. Syryjsko-hebrajski.
Substantivum 1., ale i w *siebie *.... litery.
15. Starożytni nie jednostajnie palili ciała. Jeden z Ajaksów pogrzebany w ziemi.
16. Dzisiejszy Caragueuz (karo-oki) jest ostatnim złamkiem osoby Pana, wielkiego, uniwersalnego, którego Azja płacze. Caragueuz w święta religijne muzułmańskie grywany.
17. Durvech - ubogi (komunizm).
18. Kto niegodny zmartwychwstać w formie człowieczej, wchodzi we zwierzęta zbliżone do niego skłonnościami. Indyjsko-muzułmańskie - stąd psy etc.
Eschrakis (natchnieni) z pitagoreizmu i platonizmu idą - ubóstwiają modlitwę w liczbie, formie i kolorach.
Haďretis (heretycy) - zupełni sceptycy, wątpiący o różnicy prawdy i błędu. Haďretis znaczy „étonnés" - „uderzeni"!
19. Kurety, daktyle, korybanty... derwisze kręcące się i wyjące.
20. Zĺýć jest starsze od etymologii ściśle-greckiej - starszego źródła. Wątpliwa etymologia, że czas jest Zĺýć.ńó
Kńóőďć, - őéůő, -éäçć. Późniejsze, ściśle greckie. Na początku znaczyły pochodzenie: potomek.
21. Podobno, że Pan odnosi się do sanskryckiego pavand (wiatr-oczyszczający), powiew.
Pawie-wachlarze.
22. Venus PANTHEA. Ziemia - niebiosa - podziemia.
Pausanias, [Grek] de la décadence: de l'époque oů on avait perdu le sens primitif des vieux symboles - - Dziwi się dwom świątyniom Wenery, jedna na drugiej. Na dole widzi się ją zbrojną jak Minerwę, w drugiej Wenus cała zakryta, z kajdanami u nóg. Ten to posąg, rżnięty z drzewa cedrowego, ma być stawionym przez Tyndara i zwać się „Morpho". Czyli to Wenus Podziemna? którą Latyni zwali „Libitina"? Ta, która w Piekle łączy Plutona z oziębłą Prozerpiną? Która zwie się i Najstarszą z Park, i niekiedy z bladą Nemesis mięsza - -
Właściwi Attycy Wenus poważną, idealną, mistyczną, tę neo-platońską, przeciwstawią Marii.
23. Panagia trzyma „eperon de navire".
Venus Pontia. Venus Calva.
Des flammes - des abîmes...
Apostrophia.
Peristeria - czułość gołębia (Goethe: „féminin céleste").
24. Diana Bosforu. Minerwa Aten. Wenus zbrojna Sparty.
25. Glaukopis - czemu tłumaczą i przez sowę?
Partenos. Chrysea - „złocista" (i charosza). Achria - „muskająca wierzchołki gór blaskiem"... Akropolis. Pallas - „pluskająca światła strzałami". Alea -„czyniąca ciepło ożywcze, ranne".
Eromachos - tłumaczą, iż „pierwsza we walce światła z ciemnością".
Panoplos - „cała dziana światłem" (natchnienie poranne).
26. Tryptolemus. Ojciec, król eleuzyjski (Celée), ugaszcza Ceres. Syn inicjowany jest w jej misteria. Z nią obiega ziemię. Wraca do Attyki. Podnosi w zaszczycie rolnictwo.
Thesmophorie (dożynki) i misteria eleuzyjskie.
27. Bogowie wnętrza domowego.
Kamień - komin - gmin, a dym - demokracja.
Gens - gniazdo, *Gniezno.
Bogowie rodów, konfraterni, kurii, miast, narodów.
Ponadto wielcy ze starych, pierwszych tradycji ludzkościowych (Etiopia Ammon.), których filozofowie na siły fizyczne z czasem zamieniają.
Religia - ogół rytów - formuły częstotliwie z wyrazów z-użytych, z-metaplazmowanych przez przemiany języków, narzecz, akcentów, miejsc. Świętość tej religii trzyma się przez przymiot starożytności. Modlitwy są zaklęciami. Napój, pokarm, dym ofiar... sensualnym węzłem.
Prawdami jej: bojaźń Boża, Kościół cierpiący - tryumfujący tylko w apoteozie bohaterów - w konsekracji u Rzymian.
Bojaźń religijna przywilejem narodów.
† Samarytanka. (Zapowiedź Abrahamowi - - Piotra - Bóg nie uważa na osobowość. Paweł zupełniej). To było uczuwane: Anaksagoras etc., mianowicie Eleusis.
28. Kogut. Wykonało się. Sokrat nie dlatego, aby mógł milczeć, ale iż filozofia bez heroizmu filozoficznego nie była u starożytnych filozoficzną.
Duchy radzące sztuką zajęcie się.
29. Serapis i Cybela u różnych ludów.
Z † powszechność uczyniła, że kapłaństwo przestało być z rodu. Inicjacji tajemnica spotkała zupełną jawność, i owszem - ofiarowanie doktryny *pod...
Międzynarodowa nienawiść przestawa być obowiązkiem.
Z jedno-bóstwem - jedno pochodzenie ludzkości.
Stoicyzm przeczuwa † i dochodzi do non possumus, tworzy wewnętrzną siłę.
30. † Co cezara cezarowi, a co boskie Bogu †
Prawo rzymskie podążało ciągle w kierunku prawdy, ale nie przez dobrą wiarę, lecz przez subtylizację teorii i władz legalizację.
31. Cythère (Aplunori).
Náőé Aöńďäéôçň, Čĺáň ÷őńéáň Ęőèçńéůí, ÷áéđáíôďň ÷ďóěďő.
Temple de Vénus déesse, maîtresse des Cythériens et du monde entier.
Płaskorzeźb: Wenus ubrana jak dziewice greckie - dziewica ofiarowująca gołębie - przyszły jej z puklerzem. Widocznie to Wenus popularna.
32. Uranijna na *.... Wenus *...., przeniesiona przez mieszkańców Askalonu z SYRII: surowa, symbolijna o płci wątpliwej...
Coś jak Diana Efezyjska lub Cybela Frygijska: tę surowszą Wenus Spartiaci przyjęli.
33. Wtóra - śmiejąca się, popularna - przez Ateńczyków zwycięskich wyniesiona nad wszystkie (to sekret wojny!). Ta w towarzystwie synów: Erosa i Anterosa. Przed nią trzy Gracje: dwie oglądające się ciągle na nią, jedna - w stronę przeciwną.
34. S° Nicolo - Cap Spati - gdzie Achilles, na Trojańską płynąc, stawił świątynię Wenerze.
35.
O Ty! czcigodna z bogiń, lubiąca ciemności,
I widzialna, i nikła, a z której są wszystkie
Rzeczy - albowiem dawasz wszystkiemu ustawy,
Że słuchają Cię nawet Parki, Księżno-Nocy!
Orphée
36. Hellenizm.
WIELKA... Grecja - rozlanie się elementu.
37. Poematy Homera: obrazy życiowe Greków przed przyjściem Dorów. Cała społeczność - jednożeństwo - godność kobiety - wojna - handel aż do Egiptu... (o zdobywczych Dorach nic). Grecy do dziś poznają się w Homerze.
Około XI przed Chr. Dorowie i Beoci zajmują Peloponez - wychodźtwo na wybrzeżności Azji - Archipelag - Sycylię - Neapolis Italskie...
Najście tu spółcześni się z przekwitem i rozlaniem się...
Doryjski porządek i tonacja - nazwy!... znane były przed Dorami. W Sparcie przychodni Tyrtej (jak gotycki wiek i Goci).
38. Dorowie uprawniają się jako powracający Heraklidowie (coś jak Normandy!). W Sparcie dorycki *umysł *wykwitł na system socjalny i państwowy - wygasnąć tylko mógł!... Jak zakon (dorycko - *....).
39. Spalenie Sardesu, ogniska handlowego dla Azji.
Salamina i Platea - - Rzym jeszcze nie dość mocny - nikt nie oparłby się najściu - w tej bitwie Dorowie więcej niż obojętni -
Dwa wieki wojen perskich i długiej peloponeskiej - oto główna epoka. Wyrabia się i utwarza stan (równość w obliczu prawa), jawność, odpowiedzialność, obowiązalność publiczna, wojsko, marynarka, przemysł... arcydzieła... Udział w tym doryjskiej Sparty prawie żaden - to *wszystko jońskie!
40. Sparta ostatecznie łamie Ateny, ale sama zupełnie i bez śladu wygasa, gdy hellenizm joński trwa i dalej rozwija się, nawet po wzięciu Aten przez Lizandra!
41. Lizander - koniec wojny peloponeskiej. Przegrana na miejscu, marsz na Ateny.
Według Plutarcha, *skarby leżą pod lwią
Trzydziestu tyranów.
Aigós potamoi 405 przed Chr.
42. Konstytucja miast i osad greckich - przyjmowanie żywiołów miejscowych i ludzi-obywateli - skoro odbudować nie mogli po wojnach jako perskie, to indziej i dalej stawiano nowe miasta i osady.
43. Traktat Antalcydesa, azjackich Greków pod jarzmo poddający.
44. Aleksander. Kiedy wszystkie państwa greckie nieudolność do skojarzenia się w całość okazały, Dariusza i Kserksesa wojny były próbami tylko, które nie osłabiły potęgi perskiej. Świadczy o tym traktat Antalcydesa.
Aleksander niszczy potęgę tę - przewrót - armia zaczyna emigrować - z onej nie wraca pono nikt - nowe osady - miasta spanialsze i szersze - handel Egiptu, Azji i Afryki przechodzi w ręce Greków - Seleucia 600 000 - Aleksandria 800 000.
Język grecki ruguje miejscowe lub dominuje od nieledwie Indii przez Arabię, Egipt, środkową Italię, Dunaj, Morze Czarne, Kaukaz... (na monetach *Aleksander stawia dwa napisy: grecki i miejscowe).
Zaczęło się też rozróżnienie miast od „narodów" - od późniejszych „pogan”.
45. Ważne przeistoczenie wiedzy i myśli. Ścieśnieni pierwej, idealizowali w literaturze, sztuce, filozofii. Odtąd, rozpoznawszy się szerzej w świecie: astronomia, geografia, mechanika, historia-naturalna, inżynieria, weksle handlowe (ale one u Żydów pierwej!).
46. - - - Sama starożytna Grecja opuszczona przez swoich azyjskich Greków - przez hellenizm wschodni.
Wchodzi w zatarg z Rzymem!... - który właśnie tę jedną wyższość ma, że umie całość państwową utrzymać - Korynt wzięty...
47. (Podkłady przygotowane w filozofii i kontemplacji artystycznej.)
† Miasta-osady - zetknięcie się z tradycjami religijnymi azjackimi - handel: zetknięcie się z Żydami (przez miasta i handel).
Seleucydowie próbowali zhellenizować Żydów: udawało się to powierzchownie; skoro dosięgło dogmatu, *rozprzęgło. Natomiast gdy † stało się, oddziałanie Żydów na Greków przez tenże sam hellenizm poczęło się. Religia chrześcijańska stała się własnością hellenizmu tak rozszerzonego. († spotkał: ogół miast i praw greckich, rodzaj ludzkości, komunikacje handlowe, nową geografię, Morze Śródziemne, język powszechny...)
48. Cała organizacja Kościoła z koryt azjacko-greckich: ecclesia, senat biskupi (archontowie), obchody, teorie, *panegyrie, misteria...
49. Atoli niezależnomyślny umysł grecki gdzie pokój znajdzie? Panteizm, platonizm, materializm (Arius, Polizius) - stąd Sobory - nowe wielkie dzieła! - ustalony Symbol: jakoby granice (?) dla Boskości.
50. Niepodległość myślenia trwa jeszcze aż do Justyniana, który *.... † wolnego wzbrania nauczania. Tak przekształcenie hellenizmu zacznie się w sto lat po Aleksandra zwycięstwach i reformie całości ojczyźnianej, a trwa do VI-o wieku ery nowej (Peloponez do IX zostaje pogańskim).
Czy metamorfoza narodowości??...
51. Konstantyn, nienawidzący silnej Romulusowej tradycji przed-chrześcijańskiej, szuka nowego-żywiołu, ale nie przez zostawienie hellenizmu Rzymowi, jeno utworzenie Rzymu-nowego, czysto chrześcijańskiego.
Nie policzył oddziałania miejscowego i oto Konstantynopol staje się wschodnią metropolią helleńską: podbój rzymski zaciera rozterkę Dorów i Jonów, Sobory jednają całość dogmatem.
Założenie Konstantynopola i jednoczy hellenizm, i od Rzymu od-cala. Mówi się: Państwo Rzymskie Wschodnie (ale to nazwa tylko!).
Co Justyn robi, to tylko uwyraźnia rozstrój między romanizmem a hellenizmem w Konstantynopolu. Przymusza biskupa konstantynopolskiego do podległości rzymskiemu i rozdziela właśnie dwa Kościoły.
Justynian nawet w budowie Św. Zofii krzyż grecki.
Heraklius idzie dalej -
52. Bizancjum.
W VII wieku Imperium Greckie skutkiem wewnętrznych sporów dogmatycznych traci raz po raz prowincje.
Koptowie *jakobitami - zrywają z hellenizmem... Te oderwane, same się potem bronić nie mogąc, przechodzą pod jarzmo obce, muzułmańskie (a ci potem i na *.... idą...).
Toż z Seleucją, Mezopotamią, Syrią... tak te przeszły pod Arabów, naprzód haracz płacąc, potem służąc.
53. Od Północy Słowianie i Bulgary, parci owym zaczętem ludów, *.... owemu własnym.
Leon V w 814 ukróca na lat sto Bułgarów pod Me……
54. Próbowano pojednawstwa i Soborów, jednakże to nie utrzymało: zostawa centrum, i te zagrożone.
(Grecy przejmują od 2. *monarchii perskiej eunuchów i zbytek; surowość kar i okrucieństwo - od barbarzyńców.)
Religią pierw[otną] idealność chrześcijańska: mądrość, pokój, moc Boże - u-mitologizowane w Zofię, Irenę, Dynamis.
Znowu dawny proces ideologii greckiej w chrześcijaństwie: z tego ubóstwienie panującego, relikwii, obrazków... czarodziejstwa, pieśni i obrzędy magiczne (w czasie świąt wielkanocnych). Kapłani to umacniają dla ludu.
55. Jan Chryzostom. Bazyli.
Klasztory, ermitaże: czasem do kilku tysięcy zakonników w jednym.
56. Państwo zwało się rzymskie - greckie - bizanckie - - w istocie było klasztorne i zakrystyjne...
57. Obrony i pracy uznanie znikło.
Wojsko i rolnictwo trzeba było obcymi zapełniać.
Zakony uwolnione od opłat i podatków - dochody państwa zmniejszone.
Konstantynopol dwa razy oblegany przez Awarów sprzymierzonych z Persami, dwa razy przez Mahometan.
Leon VII - ikonoklaści.
58. Azja Mniejsza.
*.... biskupi i cesa... - legiony - Irena z Aten - Bazyli I z Macedonii - legiony oddziaływającego kierunku reform werbowane w Europie.
59. Hellenizm w VIII wieku reformatorski i rewolucyjny.
Paulicjanie (poprzedzają reformę Lutra w XVI) działają poza Imperium - z drugiej strony Irena... Sobór Nicejski.
60. (Irena byłaby żoną Karola Wielkiego...)
Po ostracyzmie Ireny - reformy; nie tyle od *.... i praw, ale od ożywiającej duchowej inicjatywy - ta została - period Macedoński.
61. Z tych to czasów rapsody ludowe o gestach heroicznych w Azji Mniejszej przeciw Mahometanom. - Odbór Cypru - części Syrii etc. Restauracja-reform. Od Północy zwycięstwo pod Sperchios - wódz Uranos - nowa to Salamina! *Przeciw zbulgarszczeniu i zesłowiańszczeniu hellenizmu. Przemysł (na Wenecję etc). Cesarz *.... Kaisar - u Słowian car. Dandolo zwie „Imperium universale".
62. IX-XI: tak kwitnące państwo dostaje się na sześćdziesiąt lat w ręce Krzyżowców, a po dwóch wiekach w ręce Turków! - ???
63. SZCZERE zjednoczenie Łacinników z Grekami wystarczyłoby było na zabezpieczenie chrześcijan od muzułmanów. Dandolo - -
Aleksy IV ulega Rzymowi - rozruch krwawy uliczny - zmuszony walczyć z Krzyżowcami (coś jak Jagiełło!?) - Krzyżowcy burzą Konstantynopol 1204.
64. Krucjaty wchodzą z feodalizmem.
65. 90 dowódców flot łupieżczych. Korsarstwo.
66. Mahomet II.
Lud Koranu - lud Ewangelii: dwa ludy.
67. Klefty - zbiegi w góry od cudzoziemskiego wojska.
Bitwa pod Lepanto 1571.
(Arnautowie ciż sami zdradzający i przechodzący w porządną milicję turecką.)
Atoli Arnautowie mieli też swoją politykę - powstańczą: łączyli się z Kleftami. Swobodnie sprzymierzeni z kawalerami maltańskimi wywołać chcieli powstanie Epiru i *Kar.... i wywoływali je.
68. Karol de Nevers.
Rosja.
Rewolucja francuska. Rhigas. Poeta, urodzony w Tessalii. Wydany przez Austrię. Utopiony w Dunaju przez eskortę. Pogrzebany w Trieście. Sulioty.
69. Jakobity.
Jakub Zanzale *.... Edessy. 541 †
Znaczyli czoła krzyżem wypalonym. [Uznawali] jedną naturę (Boską): Theomonophisytes.
70. (Dyskusja.)
Hijacynt: tegoż imienia zabity przy dysku - i nic, że to Ajaksa krew.
L’ache (franc. ort.) - z krwi Kadmillusa.
Persil - z krwi Kabira przez braci zabitego, którego głowa *.... pod górę Parnasu.
Gdy Krokos *.... *.... dyskiem przez Hermesa (krokus: safran).
Adonis - różę, Piram i Tysbe czerwienią korzeń sykomory babilońskiej i kwiat zwykle biały.
Mintha, towarzyszka Hades, zabita przez Prozerpinę.
Amaracus - marjolaine.
Zboże (Ceres: z-boże) i wino (Bacchus).
71. Hymny Vedas przeciwne metampsychozie.
Niebiosa i królestwo światła - nie! - z wyjątkiem ubóstwionych dobrodziejów - nie najdawniejsze, bo dopiero przez poetę Phocylida wyrażone.
(Apoteoza) - to, co konsekracja u Rzymian.
72. Najstarsze italo-greckie twierdzenia, iż pod ziemią żyjąc z nami zostają. Trzy razy po śmierci i bądź zdrów! Niech ci ziemia lekką będzie!
73. Purgatorio. W ofiarach wylewano w popiół i palono żertwę, aby nic nikt nie uszczknął (żer-twa).
Dostarczenie ciała dla ekspiacji łatwiejsze, stąd te dusze, co nie miały sepultury, błądziły i dopominały się, i upiorowały.
74. Krzyż napisany jest w planach niebieskich przez przecięcie się Ekwatoru i Ekliptyki, et elle passe par les régions equinoctiales et le Zodiaque.
7 5. Tym sposobem wąż jest kneph, światłości duch, a obręcz jego znaczy i wieczność, i on skórę zmieniając wraz młodni się.
Jest on i na czarze Eskulapa... Czas ma uleczyć wszystkie rany - -
Na czarze zbawienia wąż żywy i drugi nieżywy... Pierwszy zielem tajemnym ożywia i leczy.
76. Toż w Eleuzis i misteriach kabirskich. Agatodemon i Kalodemon - puchar... - „Misterium tremendum".
77. Genesis II 15: pokolenie Niewiasty zetrzeć mające głowę węża, czyli generacje, czyli czas...
78. U Egipcjan transmigracja dusz trwa 3000 lat, tj. tyle, ile Słońce przestawa w znaku Zodiaka.
79. Wyrocznie. One mówiły dwu-pokładnie. (Furius Camille - co jemu?)
80. Ind utrzymuje, iż wszystko, co Chrześcijaństwo naucza, on zna w sobie, i nic nowego!
Upadek dusz, albowiem dusza świata poszła za sensualnością i musi świat wznosić się na nowo w warunkach pokutnych, tj. czasu; boskość więc zapłodniła w sfery stworzeń. Tu Avantury (avataras).
Świat ciał jest ekspiacyjnym - Zbawca różnorako zstępuje.
81. (Demiurgi vel Agatodemon gnostyczny.)
Podług Indów nie tylko człowiek, ale wszystkość tworów na obraz Boskiej-wszystkości: głowa, członki etc. - i na powrót w nią wraca. Św. Jan XX 32 - Akta XVII 28.
Wąż (Nehusztan, Nahasz - wąż).
82. Ogólne.
Wszelkie stworzenie utwierdza się i stanowi swój *.... w *.... człowieka.
Nie inaczej historyczność człowieczeństwa w osobie Zbawiciela.
Nie tylko właściwe proroctwa, ale mity i prefiguracie.
Wszyscy oczekują Zbawcy z początku Boskiego (narodzonego z dziewicy).
Chrześcijaństwo końcem mitologii i proroctw.
Religare, -ere, intelligere Tertuliana: że dusza człowieka jest naturalnie chrześcijańską (katolicką).
Stąd dyscyplina jest wszędzie *.... katolicka.
83. Califa Muni
Budda adorowany od swoich, iż najniższe kasty równo warte, ale gdy człowieka ku Bogu obraca, ani osobistości Bożej, ani człowieczej nie ocala. Po zgonie wraca człowiek w nic, w nirvana.
84. U wielkiego lamy tybetańskiego prawie cała architektura obrzędów tych, co katolickie... Czemu? Bo jest to też same antropologiczne i psychologiczne WOJOWANIE Z ziemią, krwią i ciałem.
85. [W skomplikowanych układach genealogicznych:]
1. Rygweda (hymny rishisów wedyckich): Jadżurweda, Samaweda, Atharwaweda: Bramanah (niby ojciec *....): Epos: Mahabharata, Ramajana etc., etc.: puranas, tantras.
[Z drugiego końca:] Sekta Nanaki: pierw i Brahman, i mahometanizm polit. Ich księgi święte *Grauth (Biblia).
86. Aria
Weda Zendawesta
bramińska
Tipitaka Zoroaster
Buddyzm
Turany
87.
Stary Testament
Mesjasza
† Koran Mahometa
Nowy
chrystianizm
Arias
88. Biblia nasza angielska: 3 1/2 miliona liter. Samogłoski.
89. Chiny.
Prawie równocześnie: Konfucius - Lao-tse.
King. 4 Szu-Tao-te-king (starszy wiekiem od Konfuciusa).
90. Fo-bud.-chiń.
Bud[dyjskie]: Cejlan, Burmah, Sjam, Nepal, Tybet.
91. Języki cywilizowane.
Grecja: Grecy, barbarzyńcy.
Żydzi: Hebrajczycy, Gentil.
Indie: Aria, Miekkhaz.
Chiny: l'Empire du Milieu i Zend. Ji?
92. Lamaizm mongolski.
Estoński i fiński homeryzm.
93. *Egipskość *…. zawsze *.... *.... religia.
Afrykańskie - święto węża.
Ofiary przodków - pośmiertność.
Papu - brązowe. Malejczycy - brunatne.
Wyspy *....
Ameryka: Livre des sauvages? Indianie czerwoni ginący!
Hieroglify Meksyku i Guatemala.
Religie Azteków (Meksyk); Inkasów (Peru); przez Północ Pont Aleutique;
Południe - z wyspy na wyspę (podanie o wyścigach...).
94. Zabratas zwany także asyryjskim nie był magiem, ale chaldejskim.
Że wedle jego doktryny na początku rzeczy były dwie płcie, a że świat jest na harmoniach muzyki usuty - -
Przypomina i późniejszą Gnozę.
95. Pitagor był w stosunkach z magami perskimi i z Babilończykami za epoki świetnej Cyrusa, i to jeden z owych Zabratas oczyścił go i nauczył warunków czystości duchowej.
96. Doktryna stworzenia, upadku i zbawienia są bazą systematu Zoroastra, który nauczał 1000 przed chrześcijaństwem.
Zmartwychwstanie i pierwobyt duszy podobny do chrześcijańskiego. Egipcjanie niemniej w osobistość dusz wierzyli i stąd balsamowanie ciał, aby te były odnajdywanymi. Inaczej u Indów, gdzie we wielkie Nic powraca byt.
Theopomp, który z ekspedycją Aleksandra poznał zendeńską rzecz, twierdzi, iż dogmat zmartwychwstania idzie od magów. Przyjście Zbawcy świata prorokuje Zendawesta, zwąc go Saosias (ten, który daje żywot). Dziewica go narodzi, która kąpiąc się w świętym jeziorze zapłodnioną będzie cudownie. Ten Zbawca *poleci świętość ludziom i do Paradiaza zaprowadzi, gdzie jest drzewo zielone życia. To gdy stanie się, i ludzie zmartwychwstaną etc. ... „Rzeczy będą tak samo zwać się, jako się zowią..."
97. (Liczy najmniej trzy tysiące lat?)
Rygweda. Vaushtha.
Dhira tv asya mahina ganumshi
Vi yas tastambha rodasikid urvi
Pra nakamrishvam nunude brihantam
Dvita nakshatram paprathakka bhuma.
„Mądre i mocne dzieła tego, który (ziemię i niebo) podzielił na firmamenta. Wyżej on postawił niebo jaśniejące i chwalebne. Oddzielił sklep gwiaździsty od niziny (od ziemi)."
98. Asyryjskiej sztuki trzy periody:
1. Niniw[itański]
2. Babilon[ski]
3. Resp....
99. *....
Jeżeli egipskie monumenta są religijno-inżynieryjne, to tu indywidualne pałace i religijnych prawie nie ma.
Cylindres?
100. King (książka nad książkami).
Principium światłości odebrane z nieba. Te we wszechstronności rozjaśnienia mieć i w życie wprowadzić. (Światłość Boża oświeca każdego na świat przychodzącego).
101. Metoda. Pisanie na wannie monarszej Thing-thang: „Odnawiaj się w zupełności co dzień - z nowa - z nowa wszystko - zawsze z nowa! (coś jak *akcent Jana) - i czyń, aby lud adorował cię..."
102. Cała filozofia jest indyjsko-socjalno-polityczno-demokratyczna, atoli przez hierarchię z góry, nie przez prawa z dołu i ogółu - -
Kung-fu-tseu zbiera i reasumuje poprzedni dobytek mądrości tradycjonalnej - za swoje nie podaje. Światłość - odnowienie – miłość - bliźniego od razu im znane.
103. Przeznaczenie. Na sto mil od rezydencji monarchy lud zamieszkuje - ptaszyna w odległej skale robi gniazdo - zna dystans - zna swoje miejsce - zna przeznaczenie. (Etykieta - klasy.)
Człowiek ma principium przeznaczenia, a poznać je i dosięgnąć jest to realizować światłość - jest to *świętość.
104. Cywilizacja Chin: autentycznie, tj. z dowodami historycznymi-chińskimi, 2600 przed Chrystusem.
Dokumenta w Chou-king (książki nad książkami) - najstarsze dokumenta ludów. Wprawdzie Chou-king koordonuje Kung-fu-tseu w drugiej połowie VI w. przed Chr., ale - jego wielkie dla starożytności uszanowanie i styl tekstu.
105. Metoda-szczególniejsza!
Cel - determinacja (zawzięcie). Stąd spokój: *.... się spokojem nie do zakłócenia (nad raj kontemplacji), medytacją odpoznanie przyczyn w efektach. ... Stąd do doskonałego.
Książęta przykładni: 1. na familii wiernej. To - przez prawość ducha własnego; ta - przez czystość intencji. Penetracja przyczyn uczynków... Z tego, na odwrót, w wyższy stopień i w przepojenie ducha tymi zdobyczami (konfirmację). Wtedy wokoło takiej osoby familia, dalej naród i państwo. Świat w tęże harmonię wchodzi.
Śliczny monolog!!
106. Cel: determinacja, spokój, intencje, prawość-ducha.
Jest w tym absolutnie archaiczna *postawa moralna: „umiej historię zewnętrzną! jej *na…..iwszy się zobowiązaniami.
(Wyłączność musi być u nich cnotą.)
107. Ta filozofia (w dialogach), z wyjątkiem jednego przesądu (?), to jest LOSU... tak wysoka i czysta - skąd?
Czy owoc jakiejś cywilizacji niezmiernie uprawionej? Czy bezpośrednio natchni[ona] w warunkach niezmiernie udarowanych zdrowia umysłowego i położenia ?...
I jedno, i drugie - co??
108. Siła i prawo rezystencji w dziejach: Chiny i Indie - nieruchomość w potędze cnoty - mądrości. Assurément, il y a quelques vestiges des lois éternelles qui gouvernent le monde!
109. Moral[ność] - prawo stanowi głowa.
Znajomość siebie, prawo nadane - znajomość drugich i ich ulepszanie - owszem, przez to samo i innych tworów, istot żyjących i wegetalnych - jakoż wedle prawa ich doskonalenia się je sterując, czyni się rzecz sił niebieskich i ziemskich, i władzę trzecią - oto prawo niebieskie.
To upotęgowanie człowieka przez spójnię świętości i mądrości jego z mocami stworzenia właściwą jest cechą całej filozofii orientalnej.
110. Perfekcja.
Po czym ten stan poznać?
Kto rozumieć umie dobro i zło, prawdę i fałsz, i uznać w człowieku le mandat du ciel musi.
Le parfait est par lui-męme parfait - absolut - la loi du devoir est par elle-męme loi du devoir.
To jest początkiem i zadaniem, i koniecznością bytów. Gdyby nie to, nie byłoby ich.
Siebie i drugich - wewnętrzne i zewnętrzne doskonalenie.
111. § 7, 56 księgi świętej Wschodu Kao-yao-mo.
„Co niebiosa widzą i uznają, to to, co lud widzi i uznaje. Co lud zna godnym kary lub nagrody, jest to to, co niebiosa karać lub nagrodzić życzą. Jest poufna łączność między niebiosami a ludem. Niechże ci, którzy rządzą ludami, będą czujni i zastanawiają [się], czy są."
(W całej literaturze chińskiej żadnego uchwalenia dla tyranii.)
112. Kung-fu-tseu jest kompilatorem dokumentów religijno-poetycko-filozoficznych i historycznych poprzednich, a pracę tę w drugiej połowie VI w. przed Chr. dopełniwszy, jest prawodawcą.
„Doktryna Mistrza naszego jest prawość serca i miłowanie bliźniego jak samego siebie..." - Lun-yu, IV § 15, 16.
Nie uznaje jej za nową i swoją, ale uważa za misję swoją onąż przekazać.
113. Według nauk Koranu, ziemia nie do człowieka należała: przez siedemdziesiąt tysięcy lat była w posiadaniu czterech ras, pierw utworzonych z materii wyższej, subtelnej i świetlnej. Byli to Diwy, Dżinny, Afryty i Peris (odpowiednie czterem elementom).
Po tylu wiekach i dopełnieniu się ich wątku dopiero stworzony jest człowiek, aby bliżej i więcej stanowczo duch z materią ujednał się. I udziałany jest z tego piasku rudego, którego nosi nazwę, tudzież z gliny (Adam vel „czerwony - ryży - rudy").
114. Siedemdziesięciu. Solimanów (cesarzy) preadamijnych posągi mają być w pieczarach góry Kaf. Najstarsze są bezforemne i podobne do różnych zwierząt. Podobno, że tu teogonia z bożyszczami indyjskimi, asyryjskimi i egipskimi... obcowała.
115. Ideałowi nie wystarcza nigdy jeden widnokrąg własny! Egipt do indyjskiego, Europa do egipskiego odnoszą się ...
116. Matarée (Memfis).
Źródło, według tradycji Koptów, gdzie Matka Zbawiciela wodę czerpała i prała. Sykomory, gdzie Rodzina Święta kryła się.
„Dieu m'accorde - disait l'Enfant à sa mère - de te voir assise au Paradis et saluée par Mariam (Marie), par Zeynab, fille d'Ali, et par Fatime, fille du Prophète."
117. Etnograficznie. Kucharz - ofiarnik: u Żydów (*szollet), u Indów, u Muzułmanów. Tylko w potrzebie zabija się zwierzę. Polowania z sokołem u Egipcjan i u Kalifów, ale na drapieżne prawo sokoła zwalano tę sprawę.
118. Etnograficznie. Nieobecność Jutrzenki różowej Homerycznej -Słońce - nieobecność obłoków.
Inicjacja: 1. naturalna - [2.] ciągła.
119. Przenosi Turek domy drewniane - kioski nad pałace - albowiem dom drewniany = namiotowi.
120. Mimo klas, równość człowieczeństwa większa niż w Europie; przy tym obyczajowa grzeczność.
Zabawa każda, uczta familijna - zarazem sąsiadów, przechodniów, biednych, wszystkich (socjalizm religijno-etyczny).
(Konieczność despotyzmu.)
121. Chrz[eścijanie]. Rasa niższa w obliczu Muzułmana. U brzegów kłonią się przed mocą okrętów. *Owi słabi co raz zaczynają nad nim dominować.
Sam ton jego wchodzi na stanowisko lekarza, mędrca, czarownika. Pouvoir spirituel, gdy owdzie jest on pouvoir temporel.
Zewnętrzność: strój świetny i zbrojny... Zewnętrzność oddziaływa na akta - -
Bouza - piwo ciężkie.
122. Mafisz! (naganne)
Odbrzmiewające nagannemu - Tayeb! (podług intonacji, jak u Chińczyków) : „Wybornie - tak - otóż to! - służę etc."
123. Złe oko: spojrzenie na kobiety, dzieci, wnętrze domu.
124. Pieśni, hymny odnoszą się do rozmiłowania Boskiego - Uranijnego (Pieśń nad pieśniami) - inwokacje naczelnego apostoła Ahmeda! - u świętych, u derwiszów śpiewających - tańczący tego akcentem są.
Częstotliwie dośpiewka zamyka się w okrzyku „Elejson!"
125. Politycznie. Maronici przez katolicyzm i Papieża prot[egowani] Francji i Ameryki.
Grecy unici - Rosja.
Druzy, Ansary, Metuali etc. (sekty pogardzane przez Muzułmanów) - Anglia.
126. Inicjowany wreszcie śni postać, jaką w ideale swego uczucia wdzięku pojmował lub w życiu ukochał. Wyciąga ręce ku niej. Izys ta rozpierzcha się w aromie i dymie kadzenia. Kapłanowie wchodzą.
Uczta mędrców - pozostaje smętek jeden - zakończenie ideału.
127. Piramidy. Gizeh - pustynia libijska. 207 stopni - platforma 100 m2 - piramida Cheopsa.
128. 1. wczołganie się (cofanie się - roztropność);
studnia - zalane w niej szczeble;
brama - trzech Anubisów z brązowymi maskami psimi;
4. las czarny - zapalający się;
5. rzeka - kołami wzburzone fale; [rysunek dwóch kół] dwa koła stalowe z-stępują do tonącego (należy mieć przytomność i chwytać je).
Nareszcie przybywa do świątyni - witany - oprowadzany w koło posągu Izydy. To trwa aż do podziemia i wnętrza świątyni Izydy w Memfis, atoli Izyda zawsze dla niego zakryta...
41 dni postu, nim ujrzy wdowę Ozyrysa.
Post co wieczór o zachodzie słońca, podtrzymywany chlebem i wodą nilową. Przez ten czas, jako równy podziemnym mieszkańcom, wolno mu z nimi o wszystkim uradzać się, zapytywać ich, nauczać się.
Tych tak wielka liczba była, że Semiramis zwycięska przeraziła się nią, gdy raz zawalone sklepienia wyświeciły na jaw tę podziemną rzeszę. Było to przy zabudowaniu starego Kairu, „Babilonu-Egipskiego".
18 dni samotnego rozmyślania i milczenia, tylko pisać i czytać mogąc.
12 dni spowiedzi z całego życia.
9 dni spania u stóp posągu Izydy, upraszanej, aby mu się odkryła i udzieliła mądrości.
Razem trzy miesiące.
129. 3 miesiące.
Śni - statua porusza się: to, co halucynacją zowiemy. Ona przybiera postać ideału marzonego lub spotkanego w życiu kiedyś. On wyciąga ramiona - ideał znika w kadzidłach - kapłani wchodzą i ubratniają go ucztą mądrości. Upocznienie - sen długi - uwiezienie za Memfis na brzegi jeziora Karum (Charon). Tam drzewa, zwierzęta, twory wszystkie i wytworność onych (Raj) - brak tylko... wspólniczki. Taż sama tentacja biblijna: drzewo zakazane.
W Górnym Egipcie bareliefy, 4000 lat stare, przedstawiające męża i kobietę, drzewo i okrążonego w koło niego Tyfona... Upadek - wygnanie z Raju - - miejsce wygnania.
130. Inicjowany mógł przejmować na czas wszystkie religie - tak dziś i za Medyceuszów. Drudzy robili i robią. Fakr-el-Din (Fakardin) - Emir Bechir etc.
131. Kto zwyciężył, podniesiony zostawał na godność czci równą monarszej. Zwyciężony uchodzić musiał i innym ludom opowiadać kazanie prawdy.
Mniemają, że Mojżesz z takowych był i skończył konspiracją i powstaniem ludu, a walczył dlatego z *M....??? - Czy to wyrażenie *piśmienne egipskie użył? czy tylko od Egip[cjan] zaznał rzecz??...
Tryptolem, Orfej, Pitagor - toż samo. Pierwszy funduje Eleusis, drugi - kabiryzm samotracki, trzeci - mistyczne *… Libanu.
Orfeusz w ciągu inicjacji po dwakroć nie dotrzymał : tak stracił Eurydyce! - to są żale i utyski jego.
132. Polowanie z sokołami istniało zawsze w Egipcie i dziś na Libanie u Lewantynów, albowiem krew wylana przez drapieżną istotę obraca się na nią i na prawa samejże natury. Sokół jest jakimś ofiarnikiem. Poluje się niemniej z sokołem na gazele.
133. Druzy.
Al Hakim wstrząsa potęgą Mahometa - Żydów i Chrześcijan prześladuje.
Sabejczykowie.
134. Hermes - Agatodemon (na Saturna sny).
Influencje gwiazd - na co ?
*....*.... ich magowie?
Wyswobodzenie woli indywidualnej.
135. Dlaczego kalifowie przebrani zawsze z ludem mieszać się muszą i podsłuchiwać go?
136. Hachich : Hipokrates utrzymuje, że szaleństwo zwierząt stąd pochodzi.
Znane za Salomona (Cantique des Cantiques zamieszcza ten wyraz).
137. Saba (sablot) - ranek.
138. Adoniram w Koranie (nie król Tyru, z którego nazwą przypadkowe zebrzmienie).
Adoni = Hiram - Adoni vel Mistrz itp.
139. Prętre Jean - kapłan Jan - abisyński monarcha. Ma pochodzić od Saby. Poddani [jego] zwać się lubią „Chrześcijanami według św. Jana".
140. Soliman et le ciron - robaczek przegryza laskę, na której Salomon się oparł.
141. Pierścień posiadając kainity Maviaëla - Henocha - Nemroda -Saby... zaklął wszystko, od geniuszów do wyziewów roślin w pieczarach góry Kaf. Tam śnić miał, aż od-zmartwychwstanie 33-letnim, na tronie siedząc (słup tronu tego przewierca czerw).
*Linde: Soliman ben Dawid.
142. Sekta Ali - jakoby katolicy Orientu. Sekta Omara - rodzaj protestantyzmu.
143. Ghavazie (-zys).
Tanecznice uważają się za rasę osobną.
Barameh - Barmek. Barmecydy za Haruna al Raszyda.
To są judzko-egipskie tradycje taneczne.
144. Piramidy. Niektórzy uważają, że zbudowane zostały przez monarchę pre-Adamitę Gian ben-Gian.
(Inni.) Trzysta lat przed Potopem panował Saurod syn Salahoka. Ten miał sen, iż padały niebiosa. Arcykapłan jego (Świątyni Słońca) także sen miał, jakoby monarcha i on rękoma padające niebiosa odpychali, żeby nie zdruzgotały państwa i świata. Stąd w czasie modłów odezwał się głos ze Słońca, wołający, iż skoro Słońce uczyni 300 obrotów, powrócą niebiosa na miejsce ich. Tedy monarcha rozkazał wziąść „wysokości gwiazd" i szukać, czym grożą. Orzeczono, iż ma być potop wody, a potem ognia. Przeto zbudowane są piramidy jako twierdze ku odparciu nawału i aby w nie schronić można było ród panujący, kapłaństwo, wizerunki i księgi, i wszystko to, co przyszłości człowieczeństwa należy się. Stąd były i kanały podziemne, łączące te pieczary z Nilu wodami, aby utrzymać powietrze i wodę dla schronionych.
Cóż znaleziono, gdy za sułtanów arabskich otworzono piramidy? Znaleziono posągi i talizmany kabalistyczne, każdej piramidzie właściwe.
Wschodniej-idol objęty łuską czarną i białą na tronie złotym z włócznią w ręku, na której ostrze pojrzeć nie można było bez-zgonnie. Zaś duch do tego idola przy-klęty jest niewiastą (tę i dziś się spotyka): cała w śmiechach, piękna, ale dawa obłąkanie tym, co ją spotykają.
Piramida Zachodnia - idol z lancą, z kamienia czerwonego. Ten ma węża wokoło czoła. Duch ku temu jest: starzec Nubijczyk z koszem na głowie i kadzielnicą w ręku.
Piramida Trzecia - mały idol, z bazaltu cały, z podstawą swoją. Ten ma moc przyciągania wszystkich, którzy nań patrzą, tak że oderwać się nie mogą. Duch zaś ku temu jest młodzieńczyk bez brody, którego i dziś spotyka się.
Co do innych: piramida Saccarah - 1. starzec czerniawy z brodą krótką, kobieta z czarnym dziecięciem, na co gdy patrzy się, widzisz rękę białą i białka oczu. Inna ma Lwa rogatego, pasterza czarno ubranego z laską w ręku, księdza wychodzącego z morza, który się w jego fali przeziera.
Niebezpieczna jest duchy te spotkać w południe.
Figury te, talizmany te nie miały mocy, jeno z konsekracji planetom i znakom ich Wschodu lub Zachodu.
Kapłanów wódz Kater, czyli «MISTRZ WPŁYWÓW». Niżej każdy kapłan miał gwiazdę, której szlubował, np. Pharuis (Saturn), Rhauis (Jupiter). Co ranek pyta Kater: „Gdzie gwiazda twoja?" - „Ona jest tam a tam, pod tym a tym znakiem i tą wysokością", i kałkuł stąd, i stąd wywniosek, co należy tego dnia pełnić.
Piramida pierwsza - monarsze i rodowi jego. Piramida [druga] - idole gwiazd, tabernakle ciał niebieskich i pisma astrologiczne, historyczne i umiejętnicze; tu i kapłani chronić się mieli. Piramida [trzecia] - trumny książąt i kapłanów, a iż niebawem za szczupła była, zbudowano jeszcze piramidy Saccarah i Daschur. Szło o zupełną konserwację ciał, które po pewnej (nieokreślonej) dobie obrotów ciał niebieskich zmartwychpowstać winny. (Abu Khaled).
145. Tradycja muzułmańska: jeden z kalifów, poszukując skarbów, otwiera piramidy.
[Znajduje] statuę w sali monarchów. Jedną męską z czerwonego kamienia, żeńską z białego, na stole stojące. Jedna lancę, druga łuk trzyma. Między nimi zakryty puchar, który gdy odkryto, znaleziono krew jeszcze świeżą.
Tudzież koguta złotego sadzonego klejnotami, który - gdy otworzono wniście - poruszał skrzydły i zapiał - - -
(Talizmany). Figury kabalistyczne.
146. Spółcześni nie znaleźli innych kości, prócz kości wołu, a sarkofag zda się być ku utrzymaniu wody mineralnej.
147. U G ..... abracadabra v. abraxas, wg liczby-greckiej = 365. 11 liczeń. Każda - 1.
148. Im starszy wyraz, tym zupełniej anagramatycznie i ostatecznie rozkłada [się] na litery - rozsypuje.
149. Trzeba Renana o awerroizmie. Ibn Rochd. Al-Gazel...
Awerroes.
Dlaczego tak złożony pseudonim?
150. W księdze Sohar jest odniesienie do starszej i rzeczone jest, że w księdze Raf Hamenuna, iż cała ziemia obraca się około osi jak kula, w sposób, iż są antypody, stworzenia zaś różnią się tylko różnością klimatu. U jednych gdy noc, u drugich światłość, i miejsce jest, gdzie dzień ciągły, a noc ledwo chwilowa.
Sohar par Simon ben Johaj - księga kabalistyczna, metafizyczna; jest może spółczesny Zbawicielowi. Grób jego w Bethmeron, trzy mile od Kafarnaum.
151. Par la direction de ces axes vers les pôles invariables et par liaison de son équateur avec le Soleil, do którego, jak do rdzenia, jest przytwierdzony, *oblicza, że jest świat wyższy.
152. Jużci † nie wedle systematu Ptolomejskiego, który dopiero później za *Antoniusza opracowany został i zatwierdził, że ziemia jest środkiem wszech-ś wiata!
„Ziemia i niebo przeminą!"
153. Skarabeusze - owady - takie kule z pyłu nieraz robią i spotyka się ich, jak toczą te formujące się globy?
154.„Ubicien remarque que malgré la navigation à la vapeur, malgré le progrès de la statistique moderne l'Orient n'est guère plus connu aujourd'hui qu'il l'était durant les deux derniers siècles - le nombre des voyageurs a augmenté - - les touristes ordinaires ne séjournent pas assez longtemps pour pénétrer les secrets d'une société dont les moeurs se dérobent si soigneusement à l'obsérvation superficielle."
Gér[ard] de N[erval]
155. Syrianie literę T do Fenicjan przenieśli od Indów. Zwali ją tha. Do Greków przeszła tau (znak spólności). Ezechiel.
II
1. [Pod sztychowanym wizerunkiem Chrystusa z podpisem „Portrait de Notre Seigneur Jésus Christ envoyé au roi d'Edesse", po czym ręką Norwida: au roi Abagar.]
Paweł II Kor. V16 - osobiście? Król Waret vel Arctas bierze stronę Jana... „dla honoru córki"...
Abgar Uchomo v. Czarny, który panował naonczas w Edessie. Euzebiusz na mocy archiwów znalezionych w Edessie, stolicy prowincji syryjskiej Osröene r. 340 ery Seleucydów (która od wzięcia Babilonu przez Seleukosa poczyna), chronologię zupełnie potwierdza. *Mojżesz (z V wieku) de Chorène twierdzi, iż ambasada przybyła właśnie w czasie wjazdu tryumfalnego 26° do Jerozolimy. Jan XII 20.
Wersja syro-chaldejska nie mówi „Hellènes", co zwykle znaczy Goim, ale mówi: „Araméens"; czemu nie Arméniens? Od Góry Oliwnej przez bramę Huida do dworca Pogan - -
Książę tego świata u Żydów zwany „Sammael" - Damnator gojów.
2. [U góry i u dołu przerysu „tytułu winy Chrystusa".]
Imago triumphalis tituli verificae crucis D.N.Jesu Christi qualis hodie Romae apud Cistercienses intra Basilicam S. Crucis in Jerosalem seu intra capellam Sanctorum Reliquiarum conspicitur, cujus tituli veritatem atque inventionem Bulla Alexandri VI data Romae die 29 julii 1496 plene testatur. Characteres autem in fabre tunc temporis sculptos ut vides vetustas paulatim laesit sed hebraicos magis.!
3. [Pod rysunkami przedstawiającymi emblematy chrześcijańskie]
Christianos ad leones!
INRI Te tablice nosił skazany na piersiach, a potem je na krzyżu lub palu przybijano.
4. [Pod rysunkami przedstawiającymi różne naczynia obrzędowe.]
Pod koniec II, a na początku III wieku, 25 lat przed Urbanem, za czasów papieża Zefiryna, wazy święte ofiarne były ze szkła: patenae vitreae. Te są z muzeum chrześcijańskiego w Rzymie.
5. Legenda podaje, że wszystkie katakumby ze sobą są w jeden związane system - - ?
W III wieku było ich 26, [tyle], ile parafii w Rzymie. Dziś już znamy czterdzieści kilka.
Przywileje - collegia funeralia - Alaryk - Longobardowie plądrowali - w XVI [wieku] maltański Bosio pierwszy się zajmuje badaniami.
„Sancti Cornelii Papae."
Anteros - Fabian - Lucius - Eutychian.
*Jedenastu zapowiada napis.
Oranti - różne znaczenia... Matkę Zbawiciela - Kościół i społeczność chrześcijańską - duszę.
6. IN PACE - in loco refrigerii.
7. Orzeł w Katakumbach ma coś łabędzia w sobie Podobnież bywa paw, z gołębia kształtem pomięszany.
8. Kształt liry i naczyń świętych zbratany jest przejściowo.
9. Zakładając Kapitol Olenusa *głowa.
Wieszcz etruski Olenus - Calenus. Z niej prorokuje o władztwie Rzymu.
10. Wielkość.
Izraelska - wyłączność.
Assyryjska - sformowanie dominacji wszystkiego.
Grecy - wykonczenność i rozwinięcie swojego żywiołu.
Rzym - uczucie, pojęcie i potrzeba wielkości.
U Izraela - miał być mąż za łatwy, zbyt *.... się.
W Assyryjskich - zbyt nieuległy, niepoddańczy.
U Greków - za wielki, za mądry, za *....
U Rzymian - żadna wielkość nie zawodziła *.... i jeżeli tego pretekstu jaka kompania technicznie używała, to tego w zasadniczych rzymskich pojęciach nigdy nie jawiło się. Cezar nie dla Rzymu, ale dla konspiratorów za wielki był. Nawet już chrześcijański Paweł za mądrym nowatorem nie był dla Rzymu. Rzym potrzebował wszystkiego, co wielkie.
Architektura grecka w obszarze traci się i rozestrzenia. Rzymska wielkością pełni się.
11. Jeśli wyraz ebur = ivoir = avorio, to wyraz plebs jest „plewy".
Dzieje rozwoju Romy są dziejami rozwoju Pleby. Za Camilla tak samo jak za Monte Sacro. Podobno stąd sacro-sanctum, bo mogło być auguralnie lub sybilijsko wyłożone, iż w Plebie Rzym spotkał własnych zaczątków tradycję i jakoby asilum siebie samego.
12. „Oratio vultus animi est!" Seneca, Epistolae, 185.
Larv - lar. Demon = lar w grobie
13. „Na prochy grobowe wylewam mleko, miód i wino, bowiem za pomocą taką rozwesela się umarłych."
„Oddaj Manom, co się należy im: są to ludzie, którzy uzupełnili żywot, za bliskich uważaj ich" - Cicero.
Lares - Manes - Genies.
14. Diis manibus – èĺďúň ÷èüőéďň. U Indian Sraddha. Dziady - biesiada.
15. Poddaństwo i alians - deditio.
Dedititii - ci, co sami otworzyli się Rzymianom: foederati vel socii. Azali w aliansie takowym zastrzega się zachowanie „majestatem Populi Romani" ?...
16. Provincia - posłanej osobistości prowincja. Imperium dając tej, że Rzym się czasowo swego nań zrzeka.
Ci wydają edykta swoje tak osobiste, że ze zmianą osób te, co nie zatwierdzone były, uniewcześnią się.
17. W Egipcie wołowi pierw pieczętowano na czole znak [rysunek]. Zwierzęta były złagodzeniem ofiar ludzkich. Dalej te z ciasta lepione zastępują krwawe ofiary.
18. [Wszyta broszura księdza Henri Perreyve Octavius, París b. r., opatrzona u góry pierwszej stronicy notatką Norwida.]
L’officier s'appella Quirinus et non „Quadratus" ni Octavius! Quadratus istniał rzeczywiście, ale daleko później, i był apologistą. N.
19. [Nad wklejoną podkolorowaną fotografią przedstawiającą Forum Romanum.]
Herkules - Romulus - Mojżesz - wszyscy boscy bohaterowie zawsze eksponowani dziećmi, uratowani cudownie.
Mojżesz nie jest wyłącznym zdarzeniem (uszanowanie dziecka w chrześcijaństwie).
20. Alba - miejscowi Latyni przybyli z Eneaszem - nim
21. Kiedy Rzym zakładał się, już było Palantium (greckie) i ryt grecki pozostał owdzie, a gdzie Kapitol - była jedna z Heraklej (przez Heraklesa założona). Pochodzący z owąd przez cały czas Rzeczypospolitej utrzymali się familijnie.
22. Palatyn naprzód Ewandra, potem latyński.
Palatyn latyński - Kapitol: 1. Herakleą; 2. sabiński i *latyński - Kwirynał od kwirytów sabińskich vel Kwirynusa, sabińskiego boga - Coelius etruski.
Starożytni twierdzą, że trzy rasy: latyńska, sabińska, etruska.
Pierwszy monarcha latyński, drugi - Sabin, piąty - syn Greka, szósty - Etrusk.
Język: radykałów greckich więcej niż w którymkolwiek języku italskim. Nazwa: Roma?... Trojańska, grecka, latyńska, etruska?
23. Za Augusta około pięćdziesięciu familii wywodzi się jeszcze od towarzyszów Eneasza.
Od Ewandra Arkadyjskiego Potitia i Pinaria od Herkulesa. Ich religia domowa to dowiodła.
Servilius z Alby.
Inni: Sabinus, Tuscus. Nautia Trojanka.
24. Religia: grecka Herkulesa i Ewandra - lawińskie Penaty - sabińscy: Quirinus i Contus, pierwszy w równi z Romulusem - etruskie: *.... i kapłaństwa ubiory - Palladium trojańskie.
25. [Pod akwarelowym wizerunkiem Juliusza Cezara, „Julius Divus"].
Konsulowie spotykając westalki fasces pochylone ku ziemi pokłaniają.
26. Rzymianie od samego początku wojują z tymi, z których składają się, są więc w tym wyjątkowi, że od poczęcia rzeczy są Rewolucją. Dlatego mogą mieć pogląd na historię spółczesny samejże historii, dlatego mają księgi sybillickie.
27. Administracyjnie (jak Francuz**): rodzina, gałęzie młodsze, klienci.
Klientela jest wykończoną, bo uczucie z prawem równy bierze udział. Tite Live, że klient żenić się nie może poza gens... Uposaża córkę patrona niekiedy (serf średniowieczny). I u Sabinów, i u Etrusków jest klientela, bo to ludzkie, należy do manus. Jest *w helleńskim ăÝőďň, wyjąwszy Doryków, gdzie wcześnie do ziemi został przywiązany. Ale u Jonów i Etolów to jest théte i pétat. On zawsze pod ręką Eupatrydów, jak pod patrona w Rzymie. Udarowany przez dobrego pana zostaje villicus. Lar familiaris jest na glebie danej. Solon: własność ziemi nabywalna każdemu; sam to we wierszu swym głosi.
Klient na cały ród swój: to do trzeciego pokolenia zmniejsza się; zostaje afranchi. We wojsku gentes na centuriae, a piechota powoli bierze powagę kawalerii.
Familii *onej sacerdotalnej przerób klientów, a tych ubóstwo, długi i zależności, a tych bogactwo, samodzielność, a tym drugi wzór: życie miejskie, civitas.
A całość tej sprawy w dojrzeniu potrzebując szefów, daje tyranię. (Tyran - etymologicznie myślę, że od thyrs.) Ci pomiędzy ludem w Grecji są wypadkowi, docześni... Zwano tyrana i królem, ale gdy z rodu szlachetnego pochodził.
28. Jeżeli przeszłość jest tylko mnemonicznie, jeżeli to jest tylko zaniechaność i zapomnienie, to idiota lub albinos mają największą przeszłość, gdy tymczasem jest wprost przeciwnie, bowiem im przytomniejszym umysł, tym więcej obejma przeszłości.
29. Libertas - moderni tłumaczą przez „niepodległość" (indépendance). Służba wojskowa w Rzymie do 50 lat, w Atenach do 60, w Sparcie zawsze (ale deklaracje wojny??).
30. Prawo własności - ograniczone prawem w Rzymie. Rabowano w potrzebie skarbu w Atenach. Oliwka zrąbana prawnie lub bezprawnie (ale jak o tym wolno głosić: Tymon!...). Ale kontrola ogółu jaka?
31. Zatracanie kaleko-urodzonych prawne w Sparcie *....; w Rzymie i Atenach domniemane, bo prawodawstwo-idealne Platona i Arystotelesa pomięszali często dzisiaj z prawodawstwem istotnym.
32. W Sparcie każą się radować matce, która odebrała wiadomość o poległym synu - ale czemu to cytowane?
33. Golenie się w Rhodos zakazane; w Bizancjum brzytwę mający płacił [grzywnę]. Indyferentyzm, neutralność - zbronione (non possumus). Ubrania głowy niewiast regulowane. Wydalenie się z ojczyzny bez pasportu. Kształcenie się dzieci stanowi przynależy (ale czemu to wiemy najmniej z Arystofanesa?... Kontrola).
34. Wolno bóstwa ościennych miast nie czcić, własnego - koniecznie (Wielka *.... Diana Efezka!). A bogi wielkie, jako Niebieski-Jupiter, Cybele, Juno - generalnego charakteru - wolno uznawać lub nie.
35. Ostracyzm - bo neutralność i indyferentyzm wzbronione; nawet dowolny. Arystydes.
36. W Rzymie zabić można chcących być królem. Salus populi prima lex (ale Cicero: „summa lex - summa iniuria").
37. Plinius Junior: „novissima nox!" - że wiele było, które się najdziwniejszymi proroctwami (o końcu świata) pocieszali.
„Ja tuszyłem, że z końcem świata sam zakończę - i to mi wielką wydawało się być sprawą."
38. Tak jako wszystkość sił zaklęta przez Solimana opuściła była czerwia (le ciron), tak w Edda Odyn i Freja zjednali wszystkość dla uszanowania życia Baldera, ale opuścili Gaj dębowy. Stąd u druidów (po-skandynawów) gaj upominany czcią, aby nie przepomnianym będąc nie stał się groźnym.
39. Północ.
Ondyny Woda
Gnomy Podziemia
Sylfy Powietrze
Salamandry Ogień
(We wschodnich legendach przedadamijne twory.)
40. *Tornca - Botnicka Zatoka - Avasaxa - 24 juin, św. Jana - *haperanda 1813 observ. *.... miesiąca, dnia - ogień sobotni przy świetle słońca.
41. [Pod ryciną „Les Druides recevant le Gui sacré".]
Gale - znani od krzyków szczególnych, byli kastratami.
42. [Obok ryciny „Virgini Pariturae".]
Radykalne. 2oSimples racines. Combinantes. Langues à fléxion. 2o
Radyk... chiński *.... turańskie, bo lubo zachowują radykały, dodają préfixes i affixes.
Semickie i indogermańskie - à fléxion combinée *.... kombinują, aż radykał przemienia się.
Te tylko miały mito-logię i te tylko, co miały religię mitologiczną, zostały chrześcijaństwem.
I u Żydów dawniej (u Semitów do dziś) tłumaczenie *.... istotę różne dwa brzmienia... Pater na wszystkie znane języki.
43. Tertulian de testimonio anim. (Apologeticus, ch. VI 38): „ale rdzeń pierwiastków ten samy jest". Potem Leibniz etc.
44. Kyrie Elejson. Chryste Elejson.
Na Cyprze Kyrie nazwa mnichów pokutnych i żałobnych (kir żałoby). Zdaje się Adonisa opłakiwali.
45. Alleluja - halleluja (hilarie) - „allegria": chóry kobiet po zmartwychwstaniu Adonisa rozweselonych.
Adonis (Adinoj) - Odin - Jeden - Jedyny.
46. U Pawła Ś. - Epimenides - Aratus z Tarsu - Menander.
47. Według tradycji meksykańskich, po Potopie, do nowej rasy ludzi oniemiałych Gołąbka przynosi pierwiastki mowy. W dziobie miała gałązkę z różnymi liśćmi lub ze szczytu drzewa 33 rozdziela gałązek.
48. ëůăéá (Gnost. - genealogia). Mito-logia. Zoo-logia.
49. Papież Ewaryst (urodzony w Betleem) na początku II wieku nazwę katolicki (rzeczoną przeciw ostatkom pogaństwa w gnostycyzmie) mianuje jako na zawsze ustaloną.
50. Opłatek: ciasta w popiele gorącym pieczone, okrągłe, zwykle ze znakiem na wosku wyciśniętym, służyły za talerze i, na reszcie uczty, za pokarm.
51. Jaja - świat znaczące i odrodzenie. Czerwono barwione u Egipcjan.
Wszystkie ludy z wiosną ofiarowywały rozmaicie baranka.
DODATEK
WYCIĄG ZE SŁOWNIKA STAROŻYTNOŚCI GRECKICH I RZYMSKICH
(Hasłom oznaczonym gwiazdką towarzyszą odpowiednie rysunki)
*ablicinctus - praca.
aditum (áäőôďí) - Virgilius, Eneida VI 98.
*album
*ancile (áă÷őëéďí)
*(annulus) - nie nosiły matrony; figury w trzewikach nie mają tego; pierścień niewolników.
*augur: lituus
*balteus (ôĺëáěţí): prości żołnierze.
*(barba) - Grecy do Aleksandra, a Rzymianie do 30 przed Chr. całe brody.
baris (âáńéň) – umarłego x ….
âńáâĺőôçň - igrzysk sędzia; bravium, bravo!
*bulla aurea
*cabatina: podobno, że x....
(calceus) - calceos mutare.
*caliga
*caliptra (÷áëýđôńá)
*Calpe i Abyla z dwóch stron Gibraltaru. Gibraltar w Europie i Ceuta w Afryce. Dwie kolumny: Herkulesowi i Astarte - Słońcu i Księżycowi. W morskich podróżach, wszędzie.
*carbatina
*centurio, centuriones
*charistia (÷áńéóôéá) VIII cal. mart. Lux propinquarum
W ' xGenui z Palestyny Zbawiciela x poszła legenda.
chironomia (÷ĺéńďőďěßá)
Jovio, Mimica degli antichi. Lazarony. Zbiorowiska.
*chlamyda, grecka narodowa, konna
*cinctorium
*cirrus in vértice
clavus annalis: w Idach septembra, w świątyni Jupitera Kapitolińskiego.
*(clipeus) : od szyi do łydki i Grecy, i piechota rzymska clipeus. Brązowa blacha na skórze bawolej, na orzechowej desce.
cothurnus (÷ďèďńíďň)
coemeterium (÷ďéěŢôÝńéďí) - pokój sypialny; później przez ekstensję przez Latynów przemieniony na cmentarz
*consecratio: u Rzymian consecratio (gr. ÜđďèÝůóéň) na Marsowym Polu
consul: 12 liktorów, fasces, berło z kości słoniowej, toga-picta. Ale tego ubywa.
*corona: triumphalis, civica, muralis, navalis, rostrata, classica, radiata (półboska).
*corona longa
*coronarius
(corpus): Ciała w trumnach przed paleniem i na końcu epoki rzymskiej.
*cortina - le chaudron.
*(corvus): kruk Apollinowi poświęcony. Wrona, w……
*crepida (÷ńçđßň), niewieścia, grecka i rzymska.
*cudo, ze skóry (w spoczynku).
*cyclus
*cymbalum
*dalmatica: późno w Rzymie †
*delphica (mensa)
*diadema: białe, z Azji.
digitale (äá÷ôàëŢèńá), u Sarmatów zwłaszcza.
discus (äéó÷ďň), ale i waza mogła też …… Waza do jedzenia.
*(domus): porticum, ostium - peristilium, tablinum, atrium, cavedium - compluvium, impluvium
ĺíäńďěéň - obuwie myśliwych kreteńskich (Diana)
*excalceatus: komedie, tragicy; obuwie całą zakrywające stopę. Gimnastycy boso. Farsy, groteski.
*exomis: i u Greków, i u Rzymian - dla pracy tunika o jednym ramieniu lewym (Wulkan). Tak wszelako zmieniło się i palium.
exequiae: designator z laseczką; muzyka tibia longa; płaczki praeficae; victimarius konie [i] psy zmarłego mający immolować; lectica funebris; x.... imagines: niosący biusty i ozdoby honorowe, np. coronae, phalera, torques; archiminus, naśladujący gesta i osobę zmarłego; słudzy i niewolnicy prowadzący bydło do immolowania, gdy stos zapalony będzie. I pusty zmarłego powóz. Zwykłe przy pochodniach; świeckie w dzień.
*fax - pochodnia.
*feretrum - trumna.
*fimbriatus (franges): cudzoziemcy i barbarzyńcy. xMonarchy. Kapłan Izydy. Julius Caesar jeden nosił u tuniki fręzle.
*flabellum - éventail.
*flamen rzymski: Dialis - Jupitera etc.; laena spięta na gardle, kij oliwny, na głowie apex arcykapłański.
flammeum - szlubny woal, cały żółtopłomienny.
forulus: moja mała biblioteczka. C. N.
*fulmenta - z korka trzy podeszwy.
*futile (Vesta): aby wody świętej nie wylać.
*(galea) centurionum
genitalis
*genius człowieka, który z nim rodzi się i umiera.
*genius loci
*gladiatores (ěďíďěá÷ďé) pogrzeby, corti, amfiteatr z jeńców wojennych
*gladius (îßöďň grecki): na lewej stronie na pasie. Takiż rzymski aż do czasów Hannibala, odtąd hiszpański z jednym ostrzem. Żołnierze na balteusie z prawego boku, Oficerowie przy pasie z lewego boku. Kawaleria dłuższe od piechoty.
*gradus
*harfa: późno u Rzymian, z Egiptu.
*Hermes: pelazgijski, i dlatego u roli został.
*hostia: z głowy podnoszona dla bogów; umarłym spuszczana; wszelkie bydło, pierw toporem przygłuszone.
*hostia infułata
*infula: westalki i kapłanki: wełna czerwona i biała,przewiązana wstążką;około głowy jak
diadem wiszące z dwóch stron.
*imaginarius
*imagines majorum
*Isis infulata
*Junones - żeński genius, rodzący się i umierający z każdą kobietą; okryty, nie nagi: żeńskiej płci. - Fées. - Niedopyrze lub motyle skrzydła.
*lab: Konstantyn wyniesiony w Galii (słowo lab = gallickie „wynieść"). Od Konstantyna labarum.
*lamiae (ëáěéáé) - upiory, podobno jako czarownice stare, krew w nocy ssące. To z Egiptu do Grecji i Rzymu poszło.
*lanista - mistrz albo właściciel bandy gladiatorów. Najmował ich innym. Laseczką tylko. Virga
*lanterna - z brązu lampa i z rogu przezroczystego szyby.
lanternarius - który ją nosi przed panem swym.
lares
larwa - przeciwnie, złego zmarłego duch, błądzący i straszący. Szkielet bez ciała, moc mający jednakże tylko nad złymi.
*laur: tunika, róg do picia.
*laureati
lictor - fasces praeferre, submittere; Virga
*palla
pecus, pecunia: wół etc.
*pelta
putum? Janus, Merkury.
*plectrum
*đďäĺéďí - rodzaj pończoch, podobno na sposób szkocki pstrych.
III
1. 778. Roland le Paladin (Orlando) - Roncevaux - Durandal - Oliphant - miecz w Rocamadour - lanca w katedrze Pawii.
2. [Obok akwaforty „Casa del Cid en Burgos"] Campeador RodrigoDiaz de Bivar. Cid = seid - od pokonanych pięciu królów mauretańskich. *1030 Burgos, † Valence 1099.
3. [Obok wycinka gazetowego z programem pierwszego spośród czterech urządzanych w Mediolanie koncertów dawnej muzyki.]
1570 - *g.... i religijne.
1700 - [1.] fuga, *...., *kanon. Oddziałanie opery neapolitańskiej. 2. portamenta: 3. *char...
Bach - cała rodzina. Organiści.
1785 Cimarosa - Wenecja - *.... - *.... (*....) i klasyczne.
Mozart - 8. *.... się ze smakiem francuskim. Tworzy szkołę pianistów. Requiem ex. i comp.? Flet zaczarowany.
Weber (1786-1826) - tworzy operę nową.
1797 - Schubert (Lieder).
1820
4. [Wiek] V pod koniec. - Chevaliers de la Table Ronde w York. *.... króla chrześcijańskiego Uther syn Arthur (Merlin). 24.-50. *.... Arthus.
Stół z napisami imion zachowuje się od 1480 w Winchester.
5. Amadis, Gauvin, Galaor, Tristan, Lancelot, Palamed.
6. Chevalier w Rzymie między patryc[juszami] a pleb[ejuszami] – dopiero w VI [wieku] rzymskim ukonstytuowany.
Celeres Romulusa zaczęciem jest. Pierścień złoty. Angusti clavi. Trabea.
Koń kosztem Rządu i czternaście rzędów pierwszych siedzeń na igrzyskach. Liczba ich nieokreślona.
7. Średnie wieki.
Varlet - damoiseau - page - écuyer - - noc straży - msza do S° Ducha - miecz poświęcany i uściśnienie - prawo: mieć chorągiew, walczyć na turnieju o nagrodę: naszyjnik złoty i zbroję złoconą - mieć chorągiewkę na dachu... Wdowy, sieroty. Chorągiew... posłannictwo. Damie - inaczej félon...
To była już renaissance Arthura i dlatego stał w Winchester od 1480... i pisany!
8. W atellanach (osques) averse - S0 Arpino. Campagne, Capua.
Pewno podobne do satyrycznych dram greckich, lecz bez satyrów - 396. Przed † w Rzymie, potem ustają i są jako intermedy.
Arlequino za Henryka III - tak nazywano człowieka za żarty (Harlay, Harleqiuno) - typ w atellanach.
Na wazach terracotta.
9. [Nad konturowym rysunkiem głowy Shakespeare'a] Gulielmus filius Joannis Shakespeare.
„That Shakespeare on his arrival in London held horses for a time at the doors of the theatre, according to ancient rumour, is denied by many modern writers..." ***
Was baptised 26 april 1564.
„Une tradition, męme fabuleuse, si elle a été généralement acceptée est en effet comme la monnaie courante de l'esprit d'un temps."
10. [Pod akwarelowym popiersiem Cromwella.]
„Ayez confiance en Dieu et tenez la poudre au sec."
Cromwell
11. Poudre Richelieu - największe pudrowanie za Ludwika XVI.
Napoleon znosi peruki à la Titus.
Dziewczyny ludu - à la Charlotte Corday.
Damy - beret.
Ŕ la belle Ferronnière - na czole przepaska.
Bandeaux.
Loki.
Angielskie strzyżenie włosów comme les enfants d'Edouard.